lunes, 7 de diciembre de 2009

Pràctica 2: Evolució de l'expressió gràfica: el dibuix i l'escriptura

PREGUNTES DE REFLEXIÓ FINAL (relacionades amb la realització de l’activitat pràctica i la lectura dels articles):


1. Suposant que es poguessin establir fases evolutives pel que fa a l’evolució i el domini de la grafomotricitat, entre els 6 i els 12 anys. Quines serien les característiques del dibuix i de l’escriptura per als següents grups d’edats:

Dels 6 als 8 anys:
- Etapa de transició ja que els nens comencen a dibuixar per ells mateixos la seva percepció de les coses.
- No tenen una visió definida de l’espai.
- Etapa egocentrista: Es consideren el centre d’atenció.
- No relacionen els colors reals amb les coses.
- Dibuixen molt amb figures geomètriques.
- Col·loca el dibuix a la línia inferior i després posa un “terra”.
- Lletra de pal.
- És una còpia d’una pel·lícula.
- Dibuixa animals també (elefant, paó i un gos).
- Molt colorits.
- Els hi agrada dibuixar éssers feliços.
- No té nas.-
- Fan dibuixos imaginaris, es basen en els contes, l’etapa d’allò que és ireal, imitació diferida.
- Els hi agrada que tot acabi bé i feliç.
- Les imatges són representacions d’adults.
- El text té coherència ja que és una còpia.Concepte definit de la forma.

Dels 8 als 10 anys:
- Ulls molt grans.
- Sí tenen nas.
- No tenen orelles.
- Es fixen molt en els detalls.
- Escriuen poc.
- Escriuen amb “efecte ona”.
- O molts o cap punt.
- Una paraula escrita bé i desprès malament.
- No té coherència la història.
- Enriquir el seu dibuix més enllà de les formes geomètriques.
- Necessiten representar les característiques que els representen.
- El més emocional ho representen amb més detalls.
- No fiquen la línia del terra, objectes perpendiculars.
- Són molt realistes.
- Associació del color.

Dels 10 als 12 anys:
- Dibuix molt realista.
- Manga.
- Molt acurat.
- Passa el llapis molts cops pel mateix lloc, no fa traces llargues.
- Més serietat a l’hora de dibuixar.
- Més perfecció i precisió.
- Lletra més petita.
- Escriu fluix.
- La cerca de la fama i el final feliç.
- Característiques sexuals molt destacades.
- Dibuix tridimensional, es preocupa per les perspectives.
- Intervenen factors cognitius i intel·lectuals.



2. Des d’una perspectiva educativa i situant-nos com a futurs educadors/es, quines informacions en podem extraure de l’estudi dels dibuixos infantils?

- Conèixer si la persona que ha dibuixat és propera o no a ell.
- Si està trist o alegre, l’estat d’ànim del nen.
- L’edat.
- El gruix de les línies, Les formes del cos i el color ens ajudaran a saber si té adquirida la tècnica o en quina fase es troba.
- Situació familiar, si falta algun membre…
- Un professor no pot fer comparacions, no hi ha un dibuix millor ni un altre pitjor.

3. Quina influència creieu que tenen els factors hereditaris, el context escolar i la cultura en el desenvolupament gràfic dels infants? Quin paper pot jugar el mestre en aquest procés?

Influència de la herència
Segons el cas 1, trobem que a la família la dibuixen bé i el pare té un treball relacionat amb la decoració. Els que escriuen amb la mà esquerra acostumen a dibuixar bé.

Influència de l’escola
Depenent de les activitats escolars (plàstica), es desenvoluparà una habilitat o una altra.


Influència de la cultura
Molta diferència entre el món de la dona i el de l’home. Sempre es dibuixa un estereotip, el que cadascú hauria de ser. Després, també trobem els casos d’anorèxia (degut als models de la televisió). Gran Influència del que pensa la societat que els envolta.


Paper del mestre
- Preparar activitats per a millorar les tècniques u habilitats.
- Ensenyar a veure més enllà del dibuix.
- Fer dibuixos que comuniquin.
- Intentar eliminar els prejudicis i els estereotips imposats per la societat.
- Inculcar valors personals i morals.



RESULTATS DE LES PROVES

Edat del/la nen/a: 10 anys
Mà utilitzada: _x_Dreta ___
Esquerra
Temps total emprat per a la tasca de dibuix:
15 Minuts
Temps total emprat per a la tasca d’escriptura: 10 Minuts
Resultats i interpretació dels resultats:

DIBUIX:
Dibuix molt detallat i ben proporcionat, a l’estil “ manga ”. L’ ha repassat més d’un cop, amb línies molt fines i curades, intentant buscar la perfecció. Es un dibuix molt real ( una noia de peu amb un vestit), li ha difuminat les ombres i li ha dibuixat molts complements ( collars, llacets... ). Tot i traçar detalladament el dibuix, hi ha parts del cos que les ha omès, com es el cas de les orelles, les mans o els peus.

ESCRIPTURA:
La lletra no és del tot lineal, fa petites ones. Deixa una mica de marge a les bandes del full. Les lletres tenen totes diferents mides i hi ha molt poca separació entre paraules. Presentació bastant bruta i plena de tatxots. Darrere d’un punt, comença una paraula en majúscula, però hi ha bastants punts.

Observacions:
S’esforça més en el dibuix que en el text.

EVOLUCIÓ DEL DIBUIX DE LA FIGURA HUMANA





EVOLUCIÓ DE L’ESCRIPTURA: ANÀLISI DE LA QUALITAT DEL TRAÇ

Observacions:
Observem algun castellanisme




DIBUIX I TEXT

No hay comentarios:

Publicar un comentario