viernes, 25 de diciembre de 2009

PRÀCTICA 3. Proves de conservació, classificació i quantificació de la inclusió de la substància.


INFORME SOBRE LA PRÀCTICA
Edat del nen/a: ____5___ anys, ____9___mesos
Jordi, escola Gual Villalbí, Tarragona.


RESULTATS DE LES PROVES



NOCIONS DE CONSERVACIÓ


Descripció: Farem la pràctica amb un nen de 5 anys. El material que utilitzarem seran dues boles de plastilina, una de color lila i una altra verda. Farem dues boles i desprès les anirem transformant en "xurro". Li farem preguntes sobre quina és més gran o on hi ha més plastilina.
També utilitzarem dues palletes de la mateixa mida.


Conservació de la substància: Diu que hi ha la mateixa plastilina per que les boles són iguals d'altes. Quan fem el “xurro” diu que hi ha més plastilina al “xurro” per que ocupa més espai. Li preguntem doncs, que què cal fer per a tornar a tenir la mateixa plastilina i ens contesta: Per a tornar a tenir la mateixa quantitat de plastilina als dos llocs, el que haurem de fer és tornar el “xurro” a la seva forma inicial i fer una altra bola.


Conservació del Pes: Les boles pesen el mateix ja que són iguals. Desprès al fer el “xurro” diu que pesa més el “xurro” per ocupar més espai. Si volem que pesin igual, haurem de fer un altre cop la bola.

Conservació de la longitud: Posant-li les palletes al davant i paral•leles entre elles diu que són iguals. Desprès de moure una cap a la dreta diu que és més gran la que hem mogut. I fa igual si movem l’altre cap a un costat diferent. Per a que tornin a ser igual de llargues, hem de posar-les com estaven al principi.

Interpretació:
El nen té una percepció dels materials molt bàsica. No veu que una cosa pot transformar-se en una altra sense que canviï el pes. L'edat del nen la podem classificar en el estat pre-operatori, dels 2 als 7 anys. Trobem doncs el joc simbólic. El nen a les pràctiques sempre ens diu una cosa i és aquella la que manté durant tota l'estona.

Em vaig sorprendre ja que el nen, m'explicava amb moltíssima facilitat mentre li feia les pràctiques tota l'estructura del seu col·legi, les seves mestres, el carrer on vivia... I a més a més, em contestava a les preguntes i va fer l'ordenació dels blocs lògics força bé.





CLASSIFICACIÓ DELS BLOCS LÒGICS.


Descripció:


Amb uns blocs de cartró amb formes geomètriques (quadrats, rodones i triangles) de 3 colors diferents (blau, verd i roig). Li demano que ordeni com ell vulgui les peces. Va dient en veu alta mentre les ordena “les grans amb les grans, les petites amb les petites. I ara per colors...”

Interpretació:


El nen sap diferenciar entre coses petites i coses grans i també els colors, cadascun amb els seu. La idea d'ordenar l'entèn no com a fer una filera o apilar-los tots, tant se val el color o la forma, si no que es fixa amb els colors, se n'adona que hi ha grans i petits i fa la classificació d'una manera ordenada per formes i color.



QUANTIFICACIÓ DE LA INCLUSIÓ


Descripció:


Li fico unes “rosquilles” iguals en grups de quatre, uns més junts i uns altres més separats i també unes xocolatines. El nen els conta i diu que hi ha iguals, ja que utilitza els números. Junto totes les "rosquilles" i separo les xocolatines, per la visió de l'espai, però el nen les torna a comptar i diu que hi ha més "rosquilles".

Interpretació:

Al saber comptar, utilitza aquesta tècnica i així no s’equivoca. No li cal comptar amb els dits, mira quants paquets hi ha i ho diu molt ràpid.


MARÍA ARJONA MUÑOZ.

1 comentario:

  1. BoneeS dons estem aGraideS Que el nostre bloG us agui pogut serviR per compaRar algun caS paRTIulaR de les pràctiQues.
    Realment veiem Que és una eina útil peR a emprar en aQuests apRenentatGes. SoBretot per a resoldre petits dubtes Que en Grup costen de ccomparar i valorar.
    PETOOONS

    ResponderEliminar